TerpenLand, archeologie op vier locaties

Firdgum – De Waddenkust kent een bijzondere ontstaansgeschiedenis; het is het verhaal van mens en zee. In de vier Archeologische Steunpunten van Wijnaldum, Firdgum, Oude Bildtzijl en Hegebeintum wordt dit verhaal verteld aan de hand van bodemvondsten met bijbehorende informatie.

Deze verwantschap ligt ten grondslag aan een vorig jaar gestarte samenwerking met op dit moment een mooi zichtbaar resultaat. Onder de naam ‘TerpenLand’ presenteren de steunpunten zich in een folder waarin tal van activiteiten worden aangekondigd op de eerste zaterdagen van mei, juni, juli en augustus 2015.
De activiteiten

Deze zaterdag is het steunpunt van Wijnaldum de hele dag open en op verzoek kan ook de kerk bekeken worden. Om 10.30 en 13.30 start een dorpskuier met gidsen die vertellen over ‘hoe het was en hoe het is’. Uiteraard komt de hier gevonden fibula aan bod. De mantelspeld wijst erop dat de terp Koninklijke bewoners had. Kosten 3,50 incl. consumptie

Firdgum zodenhuis Oudebildtzijl schatgraven TerpenLand Wijnaldum Fibula

Op 2 mei kan men vanuit het Yeb Hettingamuseum in Firdgum een wandeling of fietstocht maken langs de Bunker van Koehoal en langs het Monument voor de Waddenvisser. Op beide locaties zijn mensen aanwezig die vertellen over de lokale historie. Het Yeb Hettingamuseum is geopend van 13.00 tot 17.00 uur.

Het Archeologisch Steunpunt van de Aerden Plaats in Oude Bildtzijl is om 14.00 uur het verzamelpunt voor een zoektocht naar schatten in de Bildtse klei. Jeugd tot 16 jaar kan hier aan deelnemen. Metaaldetectors zijn aanwezig. Kosten 2,- p/p en uiterlijk 29 april aanmelden via info@aerdenplaats.nl

In Hegebeintum, hoogste terp van Nederland, zijn op zaterdag 2 mei drie amateur archeologen aanwezig die hun eigen vondsten laten zien. In een zandbed naast het bezoekerscentrum kan met detectieapparatuur naar oude munten worden gezocht. Gevonden munten mogen worden gehouden. Archeologisch Steunpunt Hegebeintum is open van 10 tot 17.

Zie ook de gezamenlijke facebookpage www.facebook.com/Terpenland